Пламен Благоев в интервю за Инженер.БГ

Пламен Благоев, управител на Текра: Надявам се да завладеем още по-големи пазарни дялове и да станем по-утвърден доставчик.
Пламен Благоев

Пламен Благоев, управител на Текра: Надявам се да завладеем още по-големи пазарни дялове и да станем по-утвърден доставчик.

От началото на 2024 г. г-н Пламен Благоев е новият главен изпълнителен директор на фирма Текра. Повече за него и за кариерния му път, къде се позиционира компанията днес и накъде ще тръгне утре, за мотивацията на служителите и нейните съмишленици, каква е визията му за бъдещето на фирмата след 5 или 10 години и какви послания отправя към своите клиенти и служители, прочетете в ексклузивното интервю на г-н Благоев.

Г-н Благоев, бихте ли се представили накратко?

Казвам се Пламен Благоев, на 47 години, семеен. Завършил съм „Хидрогеология и инженерна геология“ в МГУ, като впоследствие завърших и втора магистратура със специалност „Счетоводство и контрол“ в УНСС.

Кога и как стартира професионалният Ви път в Текра?

От 2005 г. съм в компания Текра . Началото на професионалния ми път след като завърших висшето си образование започна като геофизик за около 5 години. Изследвах язовирни стени и тунели към БДЖ. По стечение на обстоятелствата кандидатствах пак в същото направление, но от HR агенцията, която се занимаваше с подбора, ме пренасочиха към фирма Текра, оперираща под името Телетек тогава. Нямах намерение да сменям попрището си, а и търговията ми се струваше доста далече от мен, но въпреки това приех и впоследствие работата ме увлече. Започнах да израствам в йерархията, да придобивам все голям професионален опит и да работя с все повече клиенти.

Стартирах като търговец „Директни продажби“, след една година вече заемах поста Регионален търговски представител, а след около 7-8 години оглавих отдел „Проектен бизнес“ в Текра.

Това, което най-много ми помогна тогава, бе, че Телетек, правоприемникът на Текра, беше и продължава да бъде до ден днешен единствената компания, която предлага всичко, необходимо за довършителните работи в една сграда – от електрооборудването, през осветлението, до системите за сигурност. Имаме конкуренти във всяко едно от тези направления, но няма друга фирма на пазара, която да разполага с толкова голяма продуктова кошница като на Текра. Именно това ни прави толкова успешни в нашите проекти.

След още няколко години поех ръководството на търговската дирекция на компанията. Като търговски директор отговарях основно за регионалните офиси и тяхното развитие. В последните 3 години настъпиха доста сериозни промени във фирмата – преструктурирахме цели отдели, обновихме екипи, пренасочихме работата и станахме една динамично развиваща се компания, движеща се на по-бързи обороти, без притеснения от промените и предизвикателствата на пазара.

От януари тази година поех поста на Главен изпълнителен директор на фирма Текра.

Предвид динамиката на пазара и навлизането на новите технологии и интелигентите решения, как „стои“ Текра днес и накъде ще я поведете утре?

Днес пазарът е много по-динамичен в сравнение с преди с много по-агресивно преразпределение на сферите на влияние и пазарните дялове на компаниите. Преди, за да продаваш повече, единствено беше нужно да бъдеш добър търговец и да имаш широко портфолио, но в наши дни вече само това не е достатъчно. Сега има доста други качества, които трябва да притежава една компания, например доколко в тази екосистема, в която сме доставчици, дистрибутори, инсталатори, строители, архитекти, проектанти и консултанти, си комбинативен, доколко бързо можеш да реагираш, доколко бързо можеш да пускаш своите послания… Доставчиците и техните представителства играят все по-значима роля в разпределението и позиционирането на дистрибутора на пазара.

Ако преди Телетек, и вече Текра, залагаше предимно на продукти и решения, сега, за да върви компанията нагоре все по-активно и настъпателно, трябва да добавим и някакви услуги, като обучения на клиентите и технически съпорт за тях. Вече отворихме TEKRA PRO ACADEMY , в която предоставяме безплатни курсове за нашите клиенти и партньори.

Наред с това, развиваме нашата B2B платформа , която позволява на клиентите 24 часа да поръчват през сайта ни, да виждат наличности, цени и т.н.

В ерата на дигиталната търговия какво е мястото на хората в екипа на Текра? Ще могат ли да се генерират по-големи обеми с по-малко хора и какви хора са нужни, за да продължи успешното си развитие компания като Текра?

Едно от качествата, необходими компанията да просперира и да върви напред, е хората да могат да вземат самостоятелни решения. И това е нещото, което често казвам на служителите – сами да вземат решения, за да имат възможността да сбъркат. Защото само ако грешат, могат да натрупат полезен опит и да постигнат успех. И от друга страна няма да бъдат зависими от никой друг.

В последните години към компанията се присъединиха много млади и талантливи хора – те са верен барометър накъде отиваме и дали нещата в компанията се случват по правилния начин. Хората трябва да работят повече в екип, да са „в час“ с новите технологии и същевременно да имат желанието да се развиват. Една компания може да просперира, само когато нейните служители са съмишленици, а за мен служителите в Текра са точно такива.

Как се мотивират хората в компанията? Как става тази сплав от съмишленици?

Едно от нещата, които бих искал да предприема в новата си роля, е да променя модела на работа на продуктовите мениджъри. Да не бъдат затворени между ценовата листа и каталога, а като отговарящи за дадена дивизия и продуктова група да бъдат много по-близо до пазара, да следят тенденциите и да бъдат визионери. Същевременно с това да обучават колегите от търговска дирекция, да ги ентусиазират и да ги превърнат в съмишленици. С тази цел всяка седмица правим вътрешни обучения за служителите.

Къде виждате Текра след 5 – 10 година?

Надявам се, с още по-разширен екип да заемаме все по-големи пазарни дялове, да станем по-утвърден доставчик и по-фокусирани в определени продуктови групи и доставчици. Да бъдем по-дигитални с промяната на модела на работа, който стартирахме в края на миналата година. Тогава централизирахме и скъсихме доставките. Имаме регионални офиси в Бургас и Варна, в които оставихме шоурумите и пренасочихме голяма част от служителите към търговската дейност. Доставките вече се извършват през централен склад. Виждам покриване на все повече региони от страната, а не само в градовете с териториално присъствие от страна на Текра.

Какво послание бихте отправили към Вашите клиенти?

Могат да продължат да разчитат на компанията, както досега. Заедно можем да бъдем по-успешни. Те за нас не са клиенти, а партньори, с които заедно да растем и да се развиваме.

А какво послание бихте отправили към Вашите служители?

Компания, която не се променя, не се развива. Промените са предизвикателство, което ние трябва да преминем заедно, защото това е единственият начин да стигнем до успеха. Мисля, че ни предстоят още много успешни години оттук-нататък.

Свързани продукти

xs
sm
md
lg
xl
xxl